ruudenhilde.reismee.nl

Praag, Berlijn (Berlijn Zoo), Billund (Legoland) en Blik op Werk keurmerk (Hoera)

Inmiddels weer een camping met internet (Wifi) dus weer een update. Ik weet het was even stil maar ik ben jullie niet vergeten.

Afgelopen dondedag (een week geleden) naar Praag gereden. Wisselend weer, soms wat zonnig dan weer regen en onweer. Nergens op een afstand van 550 km een strakke blauwe lucht. Op de grens een vignet gekocht en wat geld gewisseld. Het was rustig maar je kon bij zo'n 20 cabines geld wisselen, blijkbaar goede handel! 's Avonds Hilde en Lina weer in mijn armen. Zij hadden een lange dag achter de rug, met een tussenstop van zo'n 8 uur op een plek waar niets te beleven viel.

De volgende dag met de metro naar Praag. Ik met zeggen een van de mooiste grote steden tot nu toe (het centrum wel te verstaan). Veel oude grandeur en soms achter in een steegje nog wat communistische bouwwerken te zien. Een mooie cathedraal bij het paleis en over het algemeen zeer prijsvriendeljk (biertje 50cc voor 1 euro en nog wat). Lekker gegeten (gegrilde vis en pasta) Besloten er nog een dag aan vast te plakken. Hilde en Lina shoppen (zomerkleding in de uiterkoop) en ik verder de stad verkennen. Beide dagen vrijwel de hele dag droog en de momenten van regen en onweer waren we overdekt.

Ook een steen voor het goede doel geadopteerd. Prive organisatie die geld bij elkaar sprokkelt voor het opzetten van voorzieningen waar mensen met een verstandelijke beperking kunnen wonen en werken, zowel support living (zelfstandig met wat ondersteuning) als groepsgewijs. Een tijdje met een vrijwilligster gesproken. Het rijk financiert nog niet voldoende, vandaar. Een idee voor een uitwisseling?

Zondag op weg naar Berlijn, via Praag waar we doorheen moesten reizen om de goede weg naar Berlijn te vinden (we kiezen wel vaker om op een zondag naar een grote stad te rijden gezien verkeersdrukte enzo) en daar op een rustige camping voor een paar dagen gestaan. Ook hier weer met een bus en via tram (S bahn) naar het centrum van Berlijn (maandag). Ik moet zeggen dat we aardig handigheid krijgen in het reizen met openbaar vervoer in en naar grote steden toe. Er zit wel een bepaalde logica en structuur in de opzet van vervoersomgevingen. En met de camper naar het centrum van een grote stad toe rijden is ok niet echt handig. Veel gelopen en gezien (zie foto's). Je voelt ondanks de vele vernieuwde bouw toch nog wel de raarte van de historie na de 2e wereldoorlog van Berlijn. Speciaal voor Nikki (mijn dochter) een mooi souveniertje gekocht. In de tijd dat zij gmaakt en geboren werd, speelde naast de Golfoorlog ook de val van de muur en het samenvoegen van Oost en West Duitsland. Voor mij een symbool dat een democratie ten aller tijde wint van elke andere soort van machtsverhouding.

Dinsdag naar Belijn Zoo. In de metro wisten we eigenlijk niet zo goed welke halte we moesten nemen. De namen van de haltes riepen enkel vragen op (drie haltes met een verwijzing naar dierentuin). Wij aan een stel ' stoere' knullen (een jaar of 16 a 17 oud, schat ik zo) in ons steenkolen duits gevraagd naar de halte van de Zoo. Zij antwoorden vriendelijk dat ze ook die kant op gingen en dat we hen maar moesten volgen. Ondertussen waren ze met elkaar in gesprek over allerlij zaken die, zover ik begreep, niet geheel het daglicht konden verdragen. Eentje speelde de hele tijd met een grote sleutelbos met sleutels van vele automerken en deed daar stoer over. De ander vertelde dat hij bezig was met de verkoop van 4 auto's. Aan de andere kant had het gesprek ook wel iets kinderlijks omdat de ene knul aan de andere knul uitlegde dat als je auto ging rijden je op tijd de koppeling moet loslaten terwijl je het gaspedaal intrapt. Het getuigde in ieder geval niet van veel praktijk ervaring in het auto rijden. Na een tiental minuten geluisterd te hebben (we zaten tegenover hen) stonden ze op, vertelde ons dat we de volgende halte uit moesten stappen (wat ook helemaal klopte) en stapten uit de metro. Ik ben voor mijzelf tot de conclusie gekomen dat de ene knul spontaan autosleutels 'vindt' en dat de andere toch iets meer in de duistere kant van Berlijn verblijft dan gezond is voor een knul op die leeftijd. Maar uiterst vriendelijk naar ons toe. Ook een stukje werkgelegenheid zullen we maar zeggen.

De Berlijn Zoo is de dierentuin met het grootst aantal verschillende dieren in Europa (na Innsbruck die het hoogst gelegen was, weer een uiterste). Het is ruim opgezet met enkele mooi biotopen vooral de nijlpaarden verblijf is mooi (zie foto). En natuurlijk ' knut' de ijsbeer gezien. Over het algemeen vind ik Blijdorp mooier maar het was zeker een leuker ervaring. Woensdag richting de Deense grens gereden. Met in het vooruitzicht dat de prijzen aanzienlijk hoger zijn in de Scandinavische landen hebben we in Duitsland nog uitgebreid boodschappen gedaan, vooral wijn. Overnacht op een camping waar ook veel Hollanders (vooral Hagenezen) waren wat goed te horen was en de volgende dag (gisteren) naar Billund (Legoland) gereden. Wij met onze ANWB pasje een tweedaagsticket voor de prijs van 1 dag gekocht en alvast Legoland verkent. Is een erg leuk familiepark met veel attracties. Ik ben er ruim 20 jaar gelden ook al eens in Legoland geweest maar het is toch erg verandert. Het lijkt een beetje op de Efteling in het klein. Vandaag nog een dagje Legoland en dan morgen richting Kopenhagen. De Deense Kroon is erg omgunstig voor de euro (1 op 7) dus twee nachtjes meer dan 80 euro en tickets over 100 euro. Lunchpakketjes maar meegenomen vandaag. Tja, soms is het toch wel een beetje rekenen om goed uit te komen.

Even nog een kort 'Hoera' voor Claudia, Freek, Ilse, Ineke en het team van support werken. De auditter voor het Blik op Werk keurmerk geeft een positief advies voor de verlenging van het keurmerk.

Tot slot nog een leuke constatering.Vanaf het moment dat Hilde en Lina weer terug waren werd het ook goed weer. De temperaturen steeds ruim boven de 20 a 25 graden, af en toe 's avonds een klein regenbuitje maar voor de rest stralend.

Tot zover, zijn jullie weer een beetje op de hoogte.

Reacties

Reacties

monique

fijn dat Hilde en Lina weer terug zijn, krijgen we tenminste weer fotos van een lachende Ruud te zien. Ps Thomas is over naar de 2e, hoera. Had alleen een onvoldoende voor frans.

Lidy

Hallo Ruud,
Gezellig weer een levensteken van jullie te ontvangen. Ik kan me voorstellen dat je met een brede lach en een blij gevoel Hilde en Lina begroet hebt! Heerlijk dat jullie weer bij elkaar zijn. Gaat het wat beter met Hilde's moeder?
Je beschrijvingen van Praag, Berlijn, de Zoo en de avonturen met het openbaar vervoer zijn heel beeldend. Inmiddels leeft de hele familie mee, inclusief Anja, Maarten, Geert en Els. Ik moest je de hartelijke groeten doen en je het beste wensen. De laptop doet het prima.
In Scandinavië is het mooi weer, zag ik op de weerkaart, dus jullie treffen het, hier hebben we net een mini-hittegolfje achter de rug, nu is het benauwd, zwoel en onweersachtig.
Groeten van Jan, veel liefs, ook voor Hilde en Lina,
Lidy

ineke nobel

Hallo Ruud, fijn dat we weer wat hoorde we begonnen ons een beetje ongerust te maken we waren duidelijk teveel door je verwent toen Hilde weg was en je violop tijd en gelegenheid had om ons te mailen.
Fijn dat jullie het zo goed hebben en nu alweer een heel eind verder gekomen zijn he?
Hoe is het met de moeder van Hilde is het wat beter?
Nou geniet maar weer lekker volop he.
Je snapt dat wij ook aan de champagne zijn gegeaan na het behalen van ons keurmerk het was nog even een hele spannende zaak maar gelukkig gelukt.
Ruud groetjes weer en reis veilig verder en geniet volop van je rust.

Groetjes Ineke

piet

Tsja Ruud, gewoon zorgen dat je vrouwen bij je hebt, is het altijd zonnig!!
Leuk om weer wat te horen. Ik begon me al zorgen te maken...weggespoeld met camper en laptop..gekidnapt...Gelukkig kwam het doordat jullie weer herenigd zijn.
Groeten en behouden vaart, Connie en Piet

Steven

Goed te horen dat het reizen nog bevalt.
Is de Wodka nog zo goedkoop?
Geniet er nog even van, wij zijn al aan het aftellen!!!!

Groet,

Steven

Nancy vd Voorn

Hallo,

Ik ben voor school bezig met een opdracht en ik moet hiervoor een instantie voor verstandelijk gehandicapten zoeken in het buitenland. Ik las in jullie blog dat jullie een steen hadden geadopteerd. Kunt u mij vertellen om welke instantie dit gaat?

M.v.g. Nancy vd Voorn
n_van_der_voorn@hotmail.com

Nancy vd Voorn

Hallo,

Ik ben voor school bezig met een opdracht en ik moet hiervoor een instantie voor verstandelijk gehandicapten zoeken in het buitenland. Ik las in jullie blog dat jullie een steen hadden geadopteerd. Kunt u mij vertellen om welke instantie dit gaat?

M.v.g. Nancy vd Voorn
n_van_der_voorn@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!