ruudenhilde.reismee.nl

Kopenhagen, de brug over .... en dan Zweden!

Na legoland hebben we weer het nodige gezien en beleefd. Laat ik eerst beginnen om te vertellen dat het met Hilde's moeder naar omstandigheden goed gaat. Ze is aan de beterende hand en men is druk bezig haar goed in te stellen op nieuwe medicatie.

Na legoland zijn we zaterdag doorgereisd naar een camping vlakbij Kopenhagen (de oudste camping van Denemarken, uit 1926). Was ook wel te merken. Ze waren druk bezig om het oude servicegebouw te renoveren en hadden ter vervanging een trailer met welgeteld 3 douches geplaatst waar de hele camping gebruik van kon maken en dan te bedenken dat het hoogseizoen (vakanties enzo) net was begonnen. Rijen voor de cabines, nog net niet met nummertjes trekken, maar het scheelde niet veel. Voordeel is wel dat je nog eens een praatje maakt met die of gene ter volmaking van anders zinloze tijdsbesteding of je moet wachten om te kunnen douchen ook een vakantiegevoel vinden hebben.

De dag daarna (zondag) rustig aan gedaan. Ik ben met de fiets de buurt gaan verkennen (hoe kom je bij het station, waar is het strand e.d.). Beiden gevonden, het was niet echt warm en er is in Denemarken ruimte genoeg dus verlaten stranden (zie foto). Traditiegetrouw als ik ben ...... heb ik maar eens genuffeld in het aanbod van lokaal huisvuil wat volledig uitgesorteerd langs de wegen stond uitgestald om, neem ik aan, in de avond of de volgende dag naar de vuilstortplaats te worden getransporteerd. Voor Lina een ponyhuis (waar zo een beetje haar hele petshop verzameling in verstopt kan worden) en een half kasteeltje meegenomen. Met beiden heeft ze de dag zelf en de dagen erna langdurig gespeeld (zie ook foto). Voelde me wel een beetje beschaamd maar ja, je bent op vakantie en je wilt weer iets anders in de camperen anders wordt het toch maar weggegooid en nu had het een goede bestemming gekregen.

Maandag naar Kopenhagen en Freek, voor het gevalje dit leest, wanneer je start met je Nima C, vraag dan of je een opdracht in Kopenhagen mag gaan doen want marketing-technisch gezien spant Kopenhagen wel de kroon om met een meerminetje van amper 3 turven hoog een symbool tecreëren waar zo ongeveer de halve wereld op af komt. Ik dus ook (zie foto). Verder wel een mooi centrum meteen bekende brug over het water (afgekeken van Venetie?) waarlangs vele authentieke huisjes staan met daarvoor even zoveel terrasjes. Natuurlijk de overbekende kerken. Voor het eerst een totaal ronde kerk van binnen en van buiten gezien. Verder een zeer dynamischsculptuur vanrennende ossenmet een mennererachter, geschonken door de Karlsbergfoundation (biermerk) aan Kopenhagen. Ook alweer zo'n fraai stukje marketing. En natuurlijk de bekende views van een grote stad, fietsende taxi's, rijdende of vaststaande uitstallingen van ijs, kitch en eten, veel toeristen met een kaartof een fototoestel in de hand en oude statische of half vervallen gebouwen. Ook de commercie was actief ingesprongen op het overlijden van de, zoals ik bij de herdenking hoorde, grootste entertainer aller tijden. Werkgelenheid ook hier door grote mannen die een bord omhoog staken om onschuldige toeristen te lokken voor eten of anderszins (zie foto). Tot sloteen groepje protesterende mensen die meer rechten wilden voor vluchtelingen met psychiatrische achtergrond die langdurig zouden zijn vastgebonden zonder dat hier reden voor zou zijn ....... het is waarschijnlijk maar net vanuit welk perspectief je dit bekijkt.

Na Kopenhagen zijn we na een stukje tunnel de tweede brug overgereden (de duurste stukje tolweg tot op heden, 75 eurootjes voor 20 km) en vanaf de helft van de brug zaten we dus in Zweden. Voelde me meteen al een beetje thuis .............. Gereden naar een camping in de buurt van Ystad. De eerste camping was totaal vol (en we waren nog wel zo vroeg). Daarna gereden naar de eerste camping waarvan we een bordje konden vinden. Dit bleek een camping te zijn naast een conferentieoord waar cursussen werden gegeven voor schieten en voor het worden van een bodyguard. Wij waren de enige camper en de enige tijdelijke verblijver (mogelijk dat men alle overige gasten als oefenmateriaal had gebruikt?), dus geen rijen voor de enigszins primitieve doch warmwatergevende douche waar het water geruimetijd nodig had omin het afvoerputje weg te stromen. Prachtig landschap en een mooie zonsondergang. De volgende dag het stadje Ystad bezocht. Mooi authentiek plaatsje die als veelvoorkomende achtergrond voor commisaris Kurt Wallander (geschreven door Henning Namkell en vertaald in 36 talen) heeft gediend. Hilde had de nodige boeken van hem gelezen en wilde het graag zien (ik nog niet maar wie weet heb ik als ik in Zweden woon ............. tijd genoeg ..........:-) Hilde ook nog naar de kapper. Het werd na 4 maanden toch wel tijd en daarna richting oostkust. We zitten nu nabij Bromølla. Ook hier weer een prachtig uitzicht met ondergaande zonmaar nu over het water en een eekhoorn gezien die naast onze camper rustig een boom inklom. Morgen gaan we richting Kalmar.

Nog even een paar huishoudelijke mededelingen. Lidy en Jan, bedankt voor jullie verjaardagskadootje (jullie dachten vast, beter te vroeg dan te laat).Timo gefeliciteerd met je overgaan naar groep 4 en het behalen van je diploma A. Tayfun, jij met het overgaan naar groep 3 (ik heb voor jullie beiden al een mooi souveniertje uit legoland). Yasmin mooi dat je gaat starten in groep 1. Kitty, nu je stage nog en dan ben je klaar. Nikki, Cindy en Wes, geniet van jullie vakantie (is die al begonnen?) en Nikki, succes met je vakantiewerk! Kees, ik wordt ook blij van het zien van zo'n vrolijke achtergrond. Monique, ik kom je ook overal tegen (zie foto)Steven, dat wordt volgens mij een langdurig aftellen maar ik wens je sterkte ......... Claudia, geniet lekker van je aanstaande vakantie. Renate, geef Pias een dikke knuffel en zolang het goed voelt is het altijd oke.

Tot zover weer. Groetjes en liefs.

Peter und Petra

Mal wieder ein "Hallo" an Euch aus Deutschland und ein Dankeschön für die ausführlichen spannenden und humorvollen Berichte. Schön, dass Ihr drei wieder vereint seid.

Jetzt seid Ihr schon in Schweden, Wahnsinn!

Hat Euch Ost- und Südosteuropa nicht weiter interessiert oder läuft Euch die Zeit davon? Ihr habt doch eigentlich noch über 50 Tage? Stimmt es, dass der Wein in Schweden unbezahlbar ist?

Dein Verweis auf Legoland hat uns "inspiriert". Wir fahren Ende Juli mit den Enkelchen (Celine und Miguel) in das "deutsche Legoland", sicher kleiner, aber auch ganz schön.

Na ja, Euch weiter viel Spass und Kraft, ich hoffe, der Camper hält weiter gut durch und Ihr könnt weiter von Eurem einmaligen Erlebnis genießen.

Bis bald, spätestens Mittwoch.....

liefs en groetjes

Peter und die ganze Familie

Ruud

Het klopt dat de wijn in Zweden en Noorwegen een stuk duurder is (in Denemarken viel dat wel weer mee). Ik heb dus in Duitsland een doosje of wat ingeslagen en deze staan rustig onder de tafel om geleidelijk opgedronken te gaan worden. Tja en de 50 dagen kloppe wel maar Hilde en Lina moeten zo rondom 4 augustus weer thuis zijn. Dus nog een weekje of drie in Zweden en dan naar Tromso. Aan het einde van augustus weer met de camper naar Oslo (met z' drien, voor een bruiloft van een vriendin van Hilde). Hilde vliegt dan met Lina op zondag 30 augustus terug en ik rijd dan naar Holland.. Ik ben dan ergens in de eerste dagen van september weer terug.

Lidy

Hallo Ruud,
Ystad, is dat het stadje waar Inspecteur Kurt Wallander de scepter zwaait? Die verrukkelijke figuur uit de boeken van Henning Mankell?
Wat je verjaardag betreft, ik had de postduif zeer vroeg op pad gestuurd, omdat ik geen idee had hoeveel tijd het zou kosten jullie camper te lokaliseren in dat grote Europa. Ach, je moet maar denken: de oude garde...
Je verhalen worden steeds leuker en langer, de foto's mooier en Lina grappiger, haar ijsje met jou delen, je moet maar durven!
Wat is de tijd toch snel gegaan, over drie weken is het grote avontuur al weer bijna voorbij... althans voor Hilde en Lina.
Groeten van Jan en veel liefs en knuffel van mij,
Lidy