ruudenhilde.reismee.nl

Kalmar en Vimmerby

We hebben een paar dagen Kalmar bezocht. Eigenlijk niet zoveel bijzonders, Een redelijk stil plaatsje op de stoet van voetbalsupporters na dan die zoals het er naar uitzag de belangrijkste wedstrijd uit hun gehele bestaan moesten supporteren. Minstens 3 politieagenten stonden strategisch opgesteld op het kruispunt van twee pleintjes waar ook de plaatselijke kroegen waren gestationeerd. Veiligheid voor alles zullen we maar denken. Voor de zekerheid toch onze twee fietsen strategisch wat verder van de stoet gestald. Je weet maar nooit waar een dronken Zweed, na een denderend verlies van zijn geliefde club toe in staat is. 's Avonds op de camping nog een egel gezien (voor Hilde de eerste keer dat ze deze nachtdieren live zag) en natuurlijk gefotografeerd en dat was dan Kalmar. Daarna richting outletcenter en wat spullen gekocht en toen op weg naar Vimmerby.Waarom Vimmerby zul je je afvragen. Voor de bibliofielen onder ons natuurlijk een eitje want hier is Astrid Lindgren geboren en zij heeft een deel van haar jeugd in Vimmerby (uitgesproken als Wimmerby) doorgebracht. Voor wie er nog steeds donkerte gloort achter de horizon zal ik de verlossende naam noemen. Pippi LÃ¥ngstrump of Pippi Langkous voor de ongeletterden onder ons. Astrid schreef de boeken en heeft onder haar supervisie een park opgezet wat Astrid Lindgrens Va(met puntjes)rld heet. Een leuk park voor kinderen tot een leeftijd van een jaar of 8 a 10. Veel optredens nagespeeld uit de verschillende verhalen en de hierop gebaseerde films. Zo'n beetje heel Zweden had zijn kroost de afgelopen 2 dagen onder gebracht in het park, het was dus, op zijn zachts gezegd, een beetje druk maar lopen over de hoofdjes van deze leeftijdsgroep had wel iets exotisch ....... Hilde vermaakte zich ook goed, enig jeugdsentiment was haar niet vreemd. Heeft alle boeken als kind gelezen, (en waarschijnlijk ook aan haar voorgelezen), en leest nu de Pippi verhalen aan Lina voor, vandaar. Ik heb inmiddels wel ontdekt wat de favoriete bezigheid is van de gemiddelde Zweedse (zeg maar Scandinavische) man en dat is bbq'en. Waar je ook bent, het is er. Op de camping, in het park (zie foto), langs de weg en dan met name worstjes. Ik moet wel zeggen dat ze er goed in zijn, je hebt er weinig last van op de geur van de aanmaakbrandstof na dan. Deze ruik je soms over de hele camping. Het is ook een kindvriendelijk land, ook goed te merken op de het park. Vrijwel alle wc's met twee toiletpotten. Een grote en een kleine, gezellig toch!

Het weer is wisselvallig. Overdag vrijwel geheel droog, een graadje of 22 en een licht briesje en veel bewolking. 's Avonds regen en daarna zon wat soms een mooie regenboog oplevert (zie foto). We hebben gefietst vanaf de camping naar het park stevig opwaarts. Vandaag heb ik Lina op het zitje achterop genomen (tot op heden wilde ze dat niet). Een conditietraining van een half uur is niets vergeleken bij het fietsen in deze contreien.

Morgen vier ik mijn 48e verjaardag en trekken we overdag naar Stockholm om de 16e Stockholm te bezichtigen. Daarna richting westen, richting Karlstad. Liefs en tot schrijvens.

Ellie Keizer

Ha die Ruud,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ooit feliciteerde je mij. Nu ben jij weer aan de beurt. Maak er een prachtige dag van. Hartelijke groet, Ellie Keizer.

Peter und Petra und viele andere

Hey Ruud !

Ja, wer hätte das gedacht? Da erlebst Du Deinen 48. Geburtstag fernab der Heimat in Schweden. Und das beinahe zusammen mit Pippi Langstrumpf.

Ganz Deutschland feiert mit, vor allem die Menschen in Euskirchen.

Unseren allerherzlichsten Glückwunsch zu diesem tollen Tag, wir hoffen, dass es ein schöner Tag wird und Ihr Euch zu gegenbener Zeit ein Gläschen Sekt gönnt.

Weiterhin viel Spass und passt auf Euch auf.....

Liebe Grüße und eine dicke Umarmung von Deinem Bruder samt Familie

Bis bald

piet

Hallo Ruud,

ACHTENVEERTIG, je bent in de bloei van je leven. Gefeliciteerd.
We blijven jullie volgen middels je leuke reisverhalen.

Groetjes van Connie en Piet

monique

Ha die Ruud, jij voelt je vast goed thuis tussen al die bbq' ende scandinavische mannen. Vergeet niet te mengen!!!!!!!!!!!