ruudenhilde.reismee.nl

Terugreis

Inmiddels is de terugreis alweer een aantal dagen aan de gang. Ik ben blij dat ik de route door Noorwegen heb genomen en niet de ‘snelste' route die door Zweden loopt. Het natuurschoon in Noorwegen is beduidend imposanter en afwisselender dan in Zweden. Afgelopen zaterdag uiteindelijk zo rondom 13.00 uit Tromso vertrokken. Hilde met Lina nog een stukje meegereisd om nog met z'n drieën een softijsje te eten op dezelfde plek waar we op de aankomstdag in Tromso ook geweest waren (zie foto van 31 juli). Daarna ik de afslag links en zij weer rechtsaf terug naar huis. Zo rondom 18.00 gestopt bij een camping die ik tegenkwam vlak boven Narvik. Voor het eerst sinds lange tijd weer gekookt (vindt Hilde leuker om te doen dan ik, laatste keer was zover ik kan herinneren in Innsbruck). De volgende dag volop regen wat leidt tot gladde wegen. Aangezien Noorwegen bijna enkel uit 2 baans wegen bestaat die erg bochtig zijn en veel op en neer gaan was het een inspannende dag met al dat water op de weg. In de loop van de middag de ferry genomen tussen Skanberget - Bognes (je kunt niet anders) en verder gereden via de E6 (Noordkaaproute). Aan het einde van de dag op basis van een bord langs de weg naar een camping gereden. Nu weet ik dat eind augustus het einde van het seizoen betekent maar om nu vrijwel helemaal alleen op een relatief grote camping te staan was nu ook niet helemaal gepland. Geen receptie open, wel een mededeling in onder andere het Engels, ga maar ergens staan en we komen wel naar u toe. Zo gezegd zo gedaan, elektriciteit aangesloten, pilsje uit de koelkast gepakt en gaan ontspannen. Zo rondom 20.30 (het was zondag) kwam er een auto de camping oprijden en dat was de beheerder cq eigenaar van de camping. Ik hem betaald en hem daarna ook niet meer gezien. 's Avonds in het donker toch maar even een rondje over de camping gelopen en gelukkig ergens achteraan brandde in een caravan ook licht. Ik was dus niet de enige op het terrein. Een beetje spooky was het wel. Vanochtend weer vertrokken met een stralende zon (het had tot laat in de nacht geregend) en op weg naar het Zuiden. Onderweg een paar keer gestopt vanwege mooie uitzichten. Zo rondom een uur of drie nog gestopt bij de passage van de poolcirkel enkel nu op de terugweg en in een ander land. In Zweden midden in het bos en hier op de hoogvlakte. Grote hoeveelheden op hoopjes gestapelde keitjes als nalatenschap van het bezoek van velen. Sommige met tekst, andere naamloos. Anderen hadden hun naam in keitjes uitgetekend. Op de foto's wordt het duidelijker. Na een aantal grote fjorden en baaien te hebben bereisd (ik zou niet weten hoe je het noemt als je een omtrekkende beweging langs een fjord of baai maakt) en een aantal tunnels te hebben doorkruist, de bekende routine, stoppen bij een bord camping waar ook een caravannetje op staat getekend en daar de nacht door brengen. Ik sta nu op een camping cg hutten terrein, tevens een soort conferentieoord waarvan het campinggedeelte al was gesloten. Uitzondering bevestigt de regel. Ik kon hier de nacht toch doorbrengen. Uiteraard tegen het gangbare tarief. Noren doen vrijwel niks voor niets. Je moet hier ook vrijwel overal extra betalen voor de douche. Zelfs de stempel die je kon laten stempelen op een kaart die je in het souvenirwinkeltje kon kopen bij de grens van de poolcirkel kostte 5 NOK. Maar het heeft wel iets speciaals als je helemaal alleen op het camper gedeelte (veredeld parkeerplaats) staat geparkeerd. Gelukkig vond ik wel een onbeveiligd netwerkje, dus mijn reisverslag is weer up to date. Morgen richting Trondheim om daar in de buurt te overnachten. Wederom tot weerziens of weerlezens!

Reacties

Reacties

Hilde

Det virker som du er veldig fornøyd med valget om å kjøre Norge sørover, og Norge er jo mye vakrere enn Sverige. Selvsagt burde jeg ha vært med, slik at du slapp å lage middagen din selv...men jeg tror du klarer det utmerket! Du er savnet her, både av meg, Lina og marsvinene!

piet

Goede reis ennnnnnnnnnn...voorzichtig op gladde natte wegen in het hoge noorden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!