ruudenhilde.reismee.nl

Hiep hiep hoera de camper is weer heel

Even een terugblik. Dinsdagochtend voor diagnose dus naar de garage. De, tevens Engelssprekende monteur, vertaalde tot ons genoegen datgene wat de van nature geboren Spanjaard ons na de diagnose duidelijk probeerde te maken. Men kon het uiteraard wel repareren maar er moesten onderdelen besteld worden en of die te vinden waren .... Men ging erg hard zijn best doen. Na een half uurtje gewacht te hebben terwijl men druk aan het bellen was voor onderdelen vertelde de native Spanjaard (trouwens verder een vriendelijke en behulpzame man die zo te zien ook erg blij was met de monteur die hij bij tijd en wijle inschakelde om een en ander uit te leggen), dat het beter was om gewoon weer terug te gaan naar de camping en dat ze zouden bellen wanneer ze de broodnodige onderdelen binnen hun bereik zouden kunnen krijgen. We hoefden vooral de ANWB niet te bellen (hij wist trouwens niets van een afspraak die de ANWB voor afgelopen maandag zou hebben gemaakt, waarschijnlijk ergens in het gebouw iemand gesproken maar hij was degene die al het werk verdeelde). Ik ben maar even van het meest logische uitgegaan dus heb de ANWB even links laten liggen, tenslotte kostte hun bemiddeling me 2 dagen en het leverde niets op. Wij dus weer terug naar de camping en daar de camper weer op zijn plek gezet en daarna met de bus op weg naar Barcelona. Geweldige stad. We gingen er vanuit dat het wel een tweetal dagen zou duren voordat we de camper ter reparatie zouden kunnen brengen dus een 2 daagse ticket met de bus toeristique Barcelona gekocht. Een soort hop op, hop of systeem. Wij gestart met de bezichtiging vande Sagrada familia, waarvan de bouw is gestartdoor Gaudi. Verreweg het meest imposante gebouw wat ik tot op heden in mijn leven gezien heb. Uitermate indrukwekkend. Het is absoluut kunst als iemand zijnverbeeldingom kan zetten in tastbare realiteit. Ook naar boven gegaan. Het interieur moet in 2010 klaar zijn en de hele cathedraal in 2030. Dus als ik 68 ben, wil ik bij leven en welzijn, terug om het resultaat te zien. Daarna naar Park Guell gereden (de plek van de bekende draak cq salamander, ook ontworpen door Gaudi) en daar heerlijk rondgelopen. Ook hier weer mooie staaltjes van modernisme. Voor een ieder aanraders om naar toe te gaan. Zo rondom een uur of vier werd ik door de garage gebeld dat de onderdelen er inmiddels waren en dat ik morgen (dat was woensdag)de camper kon komen brengen. Gevraagd of dit ook donderdag (was vandaag in verband met ons tweedaags hop op, hop of ticket voor dinsdag en woensdag) kon en dat was geen probleem.Gisteren dus ook weer naar Barcelona en andere delen gezien, met het kabelbaantje naar het kasteel, plaza Espanya, langs stadion FC Barcelona en natuurlijk niet te vergeten ook wat wezen winkelen. Vanochtend vroeg de camper naar de garage gereden. Hilde en Lina met de bus naar Barcelona en ik vanaf de garage ook met een andere bus naar Barcelona. Daar de metro gepakt en naar Plaza Catalunya (het centrale punt in Barcelona). Gedrien lekker koffie gedronken. Daarna zijn Hilde en Lina, vrouwen en meisjesdingen gaan doen (kleding shoppen) en ik ben naar Casa Batllo gewandeld en heb dit huis (ook ontworpen door Gaudi) zowel van buiten als van binnen gezien. Toch wel mooi al die ronde vormen. Om 13.00 een telefoontje van de garage dat er wat problemen waren en dat het iets langer kon duren. Om 15.00 het verlossende telefoontje dat de camper weer helemaal gerepareerd is en dat voor het schone bedrag van zon 275 euries. Kortom de keuze om Granada achter ons te laten is een zeer wijs besluit geweest. Morgen weer verder naar Figueres (in verband met het Dali museum). Tot zover weer een update. Hoop dat met jullie (lezers) alles goed gaat. Hier in ieder geval wel en dit was al met aleen lekker weekje. Groetjes en liefs

Had ik maar .........

Had ik maar ........ Daar kan ikinmiddels wel wat antwoorden op geven maar laten we beginnen met de voor de handliggenste, had ik maar wat beter mijn best gedaan met het aanleren van de Spaanse taal. Vanochtend dus om 07.00 uur op, hallo het is vakantie, de camper klaarmaken voor vertrek en om 08.00 de deur uit naar de nieuwe garage. Hilde en ik, Lina slaapt overal door heen, hebben uitermate slecht geslapen. Een kleine 400 meter verderop is er een discotheek die het weekend (dit weekend dus inclusief de zondag ivm pinksteren)haar (discotheek zal vast vrouwelijk zijn)deuren openzet en als het lekker weer ishaar dak. Geluid draagt goed in Spanje dus tot een uur op 05.00 's ochtends worden we getrakteerd op, slechte, dancemuziek. DJ Tiesto zou hier goede zaken doen omeen kwaliteitsimpuls te bewerkstelligen. De camping heeft inmiddels al een rechzaak aangespannen omdat er toch wel wat klachten binnenkwamen.Weer even terug naar de garage. Wij daar dus vroeg aangekomen, was deze keer vrij makkelijk te vinden, en na een minuut of 10 werden we weernaar de camping teruggestuurdmet de mededeling manana en dat er dan een monteur is die Engelsl spreekt. Nog gerobeerd de ANWB te bellen, zij hadden immers de afspraak gemaakt maar zij die waren gesloten ....... tweede pinksterdag. Heel Spanje werkt maar de mensen van de ANWB hebben vrij........ De man die manana tegen ons zei heeft nog wel even gekeken naar het probleem en kwam tot de conclusie dat het wel binnen een aantal dagen repareerbaar zou kunnen zijn. Kortom we zijn weer terug bij af en morgen weer en dag. Daarna weer inchecken bij de camping. Ik check keurig steeds uit omdat het kan zijn dat ik de camper achter moet laten en om nu te betalen voor een niet gebruikte standplaats gaat me net iets te ver. Dus maar naar Mediamarkt (kleine stofzuiger, de camper slipt wel erg vol met zand) en Carrefour voor de broodnodige (its all in the name) boodschappen. We kunnen weer vooruit. Heb in het hoekje van de camping een wifi van de naastbij gelegen school ontdekt en die gerbuik ik nu. Noge even terugkomend op vorige week woensdagavond. Na de uitslag (ik was helemaal vergeten dat er championsleague finale was) veel kabaal. Toeterende wagens en wat vuruwerk. We stonden zo'n 300 km van Barcelona af. Ik om 23.00 het dorpje ingelopen en ik ben blij dat winnen een internationaal gebeuren is. De plaatselijke fontein werd dus door een 50 tal jongeren als plaatselijk zwembad gebruikt en er werd zeer beheerst door een tweetal ouderen vuurwerk afgestoken. 5000 km gereden en dan zo herkenbaar gedrag. Heerlijk toch die kleine wereld. Ruut, leuk dat je meeleest maar dat woord Pameijer kon ik niet thuisbrengen. Wel een vaag gevoel van herkenning maar ook niet meer dan dat. Freek, ben je nog het weekend in Praag geweest en zo ja was het mooi.

Toz zover weer even een update. Ik verwacht dat we nog wel deze week hier zullen blijven en we willen nog zeker 2 dagen in Barcelona doorbrengen en dan als de hazen naar Italie, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Vandaag is trouwens de tweede helft van mijn sabbatical begonnen en ik kom eigenljk tijd te kort voor wat ik allemaal nog wil gaan doen. Heb na mijn sabbatical nog 5 weken vakantie, zal ik die gelijk opnemen.......... Claudia, maak je niet ongerust,zo rondom 1 september kom ik terug. Voor hoelang ? ik zou het je op dit moment niet durven zeggen. Liefs en groetjes

Morgen naar de garage

Een korte update in het internetcafe van de camping waarbij elke aanslag er zeker 10 seconden over doet om op het scherm zichtbaar te worden. Donderdag aangekomen op de camping onder de rook van Barcelona en dichtbij het vliegveld. Als ik spotter was geweest had ik de dagen van mijn leven maar helaas ben ik dat niet. Vrijdag met bemiddeling van de ANWB naar 2 garages doorverwezen. Bij 1 konden we niet naar binnen waren te hoog en dat na een uur door allerlei (of ij) smalle straatjes te zijn gereden en de tweede konden we niet vinden. Een aantal uren later en weer terug op de camping en weer de ANWB gebeld. Zij hebben nu een nieuwe afspraak gemaakt bij een grotere garage. Morgen, maandag dus, naar de garage voor de diagnose en dan zien we weer verder. Wordt dus vervolgd. Gisteren wel naar Barcelona geweest en dat doen we qwaarschijnlijk dinsdag weer. Liefs en groetjes

Weer anders

Vandaag naar Benicasum gereden en de camper heeft het gehouden. Op de camping met veel ervaringscamperraars gesproken en die raden allemaal de ANWB aan als reddende engel. Kortom we rijden morgen naar een camping 17 km van Barcelona, bellen daar de ANWB en die zorgen dan dat alles goed gaat komen. Toch blij dt ik voor zo'n beetje alles wat fout kan gaan verzekerd ben. Vanavond lekker gezwommen. Hebben een wifiverbinding van 15 minuten dus dit is het dus voor vanavond, kan Hilde nog even haar mail checken (heb ik net gedaan). Liefs en groetjes maar weer vanuit Spanje.

Derde keuze

Voor de tweede keer schrijf ik nu een reisblog van vandaag. De eerste keer wilde ik dus keurig opslaan toen bleek dat mijn internet tijd er al op zat dus alles kwijt. Een half uur schrijven voor niets. Dus opnieuw. Vandaag dus naar de garage. Op tijd op en op tijd aangekomen, zelfs te vroeg. Zo in de buurt van het afgesproken tijdstip kwam de hoofdmechanicien en gebaarde dat hij wilde gaan rijden in de camper. Hilde en Lina achterin en ik naast de mechanicien. Na een minuut of 10 gereden te hebben vertelde hij in vloeiend Spaans 'transmision'. Ik probeerde mij bij deze uitdrukking een beeld te vormen van wat er allemaal mis kon zijn en wat er gerepareerd zou moeten gaan worden. Bij terugkomst in de garage gebaarde hij mij onder de camper te kijken en ik begreep het al snel, de aandrijfas van het linkerwiel was datgene wat de problemen van het wiebelen cq trillen bij 60 km per uur veroorzaakte. Na enige radiostilte kwam de gisteren al gespotte Engelssprekende man ook te voorschijn. Bij navraag bleek hij een Engelse moeder te hebben wat zijn tweetalige competentie verklaarde. Deze man die naar later bleek ook het magazijn bediende vertelde mij dat er onderdelen besteld moesten worden en dat hij zou proberen dat voor 14.00 te doen zodat ze 's middags bezorgd konden worden en daarna gemonteerd. Zo gezegd zo gedaan. Evenwel zag ik zijn gezicht na verloop van tijd en na verloop van de nodige computerhandelingen steeds somberder worden. Hij kwam mij tot slot vertellen dat de onderdelen er minimaal 1 week over zouden doen om in Granada te komen en dat de kans dat deze er ook echt zouden komen hij op 50% inschatte. Ik gevraagd naar de risico's van doorrijden (Barcelona is toch echt leuker om te bezichtigen als je toch moet wachten dan Granada). Hij vertelde dat dit niet echt een groot probleem hoeft te zijn en bij navraag bij de hoofdmechanicien werd dit nog bevestigd. Kortom geen levensbedreigende sitiatie, als je rustig rijdt, niet te snel optrekt, geen al te hobbelige wegen zoals in Portugal tegenkomt, moesten wij Barcelona kunnen bereiken. Wij de stoute schoenen aangetrokken en besloten door te rijden. Verder geen kosten in Granada behalve een rubber wat ik voor de uitlaat nodig had. Zoals je nu kunt lezen hebben we de rit van vandaag zonder al te grote problemen achter de rug. We zitten nu op een camping vlak bij Alicanta (Santa Pola, Oostkust van Spanje voor de jongere lezers onder ons,in de buurt van Benidorm). Lekker gezwommen (de eerste keer in een niet overdekt zwembad, enkel met zijn drien omdat de gemiddelde leeftijd hier op 55 ligt en er geen kinderen zijn en de oudjes naar verwachting enkel 's ochtends baantjes zullen zwemmen) Temperatuur 30 graden. We zijn nu van plan om in 2 dagen naar Barcelona te reizen daar de fiatgarage te bezoeken. Hen de onderdelen te laten bestellen, dan wachten en dit opvullen door bezoekjes aan Barcelona, dan eenfors bedragminder te besteden voor de sabbatical (Granada schatte de kosten op minimaal 600 euro). dan laten repareren en dan weer verder. Trouwens met de rit naar Alicanta zijn we door Sierra Nevada gereden. We dachten dat dat ergens in Mexico of midden Amerika lag maar dit bleek zomaar in Spanje te zijn. Mooi gebied om door hen te reizen, erg warm veel zand en veel mooie ritspartijen, gemiddelde hoogte zo ergen tussen de 1100 en 1300 meter. Een plek om nog eens terug te komen.

Kortom 'always look at the bright side of life'. Liefs en groetjes!

Stilstand is achteruitgang?

Tja sta je vol goede moed op, voor je goede doen veel te vroeg,om 17 km verder bij een fiatgarage jecamper te laten bekijken en hopelijk te laten herstellen, vertrek je dus bijtijds en ja hoor, file. Ik was bijna vergeten hoe dat ook alweer voelde maar we hebben de 17 km in een klein uurtje gereden en na de door de Tomtom opgegeven avenuda zowel heen als terug te hebben afgelegduiteindelijk dan toch de garage gevonden. Na wat heen en weer gebaart te hebben want Engels is toch eigenlijk een taal die je als rechtgeaarde Granadiaan je niet eigen hoeft te maken en mijn Spaans is door een gebrek aan zelfdiscipline toch ook niet je van het , toch duidelijk kunnen maken dat er wat met de camper aan de hand was en dat hij wiebelde bij bepaalde toerentallen en dat de banden enigszins ongelijk stonden. Na even een soort radiostilte te hebben mogen ervaren kwam er iemand uit de nissen van de garage die zowaar Engels sprak. Hij legde uit dat het erg druk was en dat ik a: de camper kon laten staan tot morgen of b: een afpraak maken voor morgen. Gekozen voor het laatste. Na het nodige invullen van formulieren kwam er een keurige bevestiging uit de printer rollen. Morgen om 10.30 gaat het gebeuren. Ik kan direct binnen komen rijden en wordt, als ik alles goed begrepen heb, direct geholpen. Nog even gekeken naar de tarieven die keurig op de muur stonden vermeld (spanjaarden en ook portugezen hebben volgens mij voor alles wel een vergunning oid nodig die zedan ookgoed zichtbaar moeten ophangen). Tarief vrijwel 60 eurootjes per uur dus niet zoveel anders dan in Holland. Wordt morgen een spannende dag zowel voor het wel of niet kunnen repareren en ook wat betreft de kosten. Lidy je extra vakantiebijdrage komt dus zeer goed uit. Wij zoeken naar een camping in de buurt van de garage en de tomtom wist er wel een die een paar km van de garage aflag. De tomtom optimistisch van aard, direct geloofd. Na voor de vierde keer het zelfde blokje gereden te hebben zonder ook maar enig teken van een camping te hebben mogen aanschouwen gaven we de moed al bijna op totdat we een bordje aan de lantarenpaal zagen hangen met een pijl en het symbool van een camping. Wij dit pijltje gevolgd en redelijk snel kwamen we op de camping terrecht. Tot en met 2008 een Asci camping maar nu niet meer en dat hebben we geweten. Camperen kan dus met recht ook prijzig zijn in het voorseizoen (totaal 35,- voor 1 nacht, ascitarief max 18,-) maar gelukktig tegenover el campo (voor onze tenerifiaanse lezerseen bekend begrip) en konden dus ook eindelijk ons lampje kopen waat alweer enige dagen aan vervanging toewas. Verder bezig geweest met de koelkast maar ik krijg hem niet op gas aan het werk of ik moet een deel slopen en daar begin ik niet aan omdat het daarna ook hersteld moet worden. Het lijkt wel of er geen spanning staan op de schakelaar die de vonk moet geven om het gas te laten ontbranden. Wel vervelend omdat na een uur of 5 de koelkast op 12 volt het wel heeft gehad dus we moeten wel op plekken staan met stroom als we de koelkast willen kunnen gebruiken. Verder dus een ontspannen dag waar we eigenlijk niets hebben gedaan behalve wat boodschappen. Morgen twee opties of de camper wordt gerepareerd en we vertrekken richting een andere camping of er moeten onderdelen besteld worden en dan staan we nog wat langer in of in de buurt van Granada. We zullen het morgen zien!

Granada en een camper met gebreken.

Vandaag een,voor de camper,lange afstand gereden. We zitten nu in Granada. De camper trilde onderweg en bij goed bekijken bleek dat de twee voorbanden ten opzichte van elkaar niet parallel staan, een soort van o benen maar dan in banden. Morgen maar naar de fiatgarage die volgens internetbronnen zich ook in Granada bevindt. Wel een reden om voor een bepaalde tijd internettijd te kopen, deze camping is niet gratis. Onderweg even regen gehad. Het lijkt wel of we het slechte weer weer tegemoet gaan, we kwamen er net van vandaan. Ik ben benieuwd morgen en hoop dat het eenvoudig op te lossen is. Ik houd jullie op de hoogte.

Portugal weer uit

Inmiddels een week verder en weer veel gezien en meegemaakt. Na Santiago zijn we naar Portugal gereden. De bedoeling was om een oud collega van Pameijer te bezoeken. Op weg naar hen toe (Herman en Mieke) strandden we met onze tomtom op een rotonde die een afslag miste die de tomtom wel in gedachten had. Dus maar even gestopt (uiteraard niet op de rotonde) en Herman gebeld. De bedoeling was een verrassingsbezoek. Herman nam gelukkig op en bleek die dag niet te kunnen. Voor de volgende dag afgesproken en wij op zoek naar een camping die zowel door Herman als door de Asci gids werden aanbevolen. In de middle of nowhere, Cabaceiras de Basto, stond deze camping na een weggetje van 4 km die de tomtom aangaf als niet verhard. Eigenaar een stel Belgen en uiteraard Hollanders op de camping (vanwege de korting in de Asci gids). De eigenaar van de camping had de pech dat zijn autopapieren in beslag waren genomen op die dag omdat er een belgischkenteken op de auto zat en dan te bedenken dat je 4 km van de dichtsbijzijnde bakker zit en dat je elke ochtend je campinggasten brood aan wilt bieden. Kortom hij was niet blij. De volgende ochtend kwam de bakker dus maar toeterend naar de camping toe, waarschijnlijk toch dus wel een belangrijk genoege bron van inkomsten (geen geweldig Nederlands maar je begrijpt wat ik bedoel). Daarna naar Herman en Mieke toe. Was een zeer gastvrije en leuke dag. Herman heeft een geweldig huis wat inmiddels afgebouwd is. Ligt ook in een mooie streek. Hilde had zo ongeveer op onze bezoekdag een nieuwe cortisonenprik (ivm allergische reactie op insectenbeten)nodig die door een arts gegeven moest worden. We hadden in gedachten om dit in de Algave te laten doen gezien het feit dat daar ook Engelstalige artsen praktijk hebben. Dit kwam ter sprake bij ons bezoek en Mieke bood aan om Hilde naar het ziekenhuis te rijden (was vlak bij) omdat daar alle artsen praktijk hebben. Zo gezegd zo gedaan. De prik werd gegeven door een vriendelijke verpleegster (de arts was nors en kon of wilde geen Engels spreken). Met de bemiddeling van Mieke werd alles goed geregeld. We waren hier erg blij mee. Een zeer geslaagde dag dus. Aan het einde van de middag op weg naar de volgende camping aan de kust. Aangekomen inVila do Conde, een klein kustplaatsje. Slecht weer, veel regen. Op de 16e hebben we naar het songfestival gekeken met een terrechte Noorse winnaar. Gelukkig maar dat de toppers niet meededen, stel je toch voor dat die eerste waren geworden............. Trouwens voor mij de eerste keer dat ik een Songfestival heb gezien. Voor Lina die op mocht blijยจven een leuke ervaring. De dag daarna was het een nationale feestdag in Noorwegen (de grootste) en hebben we een Noors vlaggetje buiten in de regen opgehangen. In Noorwegen normaal veel parade's, mensen in klederdracht enzo. Ik heb zelf een lange wandeling gemaakt in de directe omgeving (de lengte werd voornamelijk bepaald omdat ik verdwaald was). Wel mensen buiten en ik ze vriendelijk begroeten met bon dias maar stugge reacties terug. Veel waakhonden die aansloegen als je langs de huizen liep. Al met al gaf het een unheimlich gevoel om daar te lopen, een vreemde sfeer. Ook hier veel armoede, mensen die kleding met de hand aan hat wassen waren, veel achterstallig onderhoud aan huizen, veel te koop e.d..

Maandag weer vertrokken richting Nazare, ook een kustplaatsje in Portugal. Gezellig stadje met een deel aan het strand en een deel boven op de rots waar je door middel van een schuin, omhooggaand treintje kon komen. Hier lekker gewandeld en gegeten (pijlstaartinktvis als menu del dia, waar je dus pas achter komt als het eten geserveerd wordt, ach je moet alles een keer in je leven geprobeerd hebben). Voor het eerst helemaal droog en zonnig, nog wel wat fris. Aangezien de Portugese wegen op sommige plekken erg slecht zijn hadden we een band die voor de helft leeg was gelopen. Woensdag toen we vertrokken geprobeerd bij het dichtsbijzijnde benzinestation de band op te pompen maar deze liep weer snel leeg door een lek in het ventiel. Omdat het achter was en we een dubbelas achter hebben was het niet direct gevaarlijk. Wij op weg naar het eerstvolgend dorpje toen we grote borden zagen met continental en een pijl naar boven. Kortom een bandenzaak langs de weg met een oprit naar boven. Daar geparkeerd en met taal en gebaren aaneenPortugese medewerker uitgelegd dat ik een probleem had. Hij kon het oplossen.Na een half uurtje probleem opgelost (ook zijn vader kwam er nog bij kijken en vertelde in het Portugees dat ik ferroventielen moest nemen zodra debanden wee opnieuw vervangen moesten worden). Hij vroeg 5 euro maar ik waserg blij met de service en de vriendelijkheid en heb hem dus 20 euro gegeven. Wij weer verder. Gereden naar Quarteira(met een grote boulevard en 's avonds lekker uit eten geweest en een ondergaande zon gezien)vlak bij het adres wat Claudia, mijn collega die voor mij waarneemt gedurende mijnsabbatical, had gegeven. Ik heb haar gebeld en we zijn de volgende dag (21 mei) langsgegaan.Ook hier weer veel gastvrijheid en ik vond het leuk haar weer even te zien. Even over werk gehad en dan met name over outsourcen automatisering wat meteen ook verklaarde waarom ik geen enkel antwoord op mijn mail aan automatisering heb ontvangen. Nog met Lina gezwommen in het zwembad en aan het einde van de middag zijn we weer vertrokken naar camping waar we de nacht daarvoor ook hadden gestaan. Vandaag naar Isla Cristina gereden (ligt in Spanje) en ook hier dicht bij het strand. Lekker weer. We blijven hier een dag en daarna geleidelijk richting Barcelona. Conclusie, Portugal heeft mooie stukken, vooral in het Noorden en saaie stukken midden en zuid, veelal hetzelfde landschap. Zijn vriendelijk, wat stugger dan Spanjaarden maar als het er op aan komt behulpzaam en vriendelijk. Het Nederlands van Lina wordt steeds beter. Ze kan nu ook al zeggen bestemming bereikt omdat ze dat de tomtom elke dag hoort zeggen.